Uniqom Logo
19 / 08 / 2024

Consent Mode v2 – czym jest i dlaczego należy go wdrożyć na swojej stronie internetowej? 

Każdy ruch w Internecie pozostawia za sobą ślad z informacją o użytkowniku. Ten ślad to pliki cookies, czyli ciasteczka przechowujące informacje na temat aktywności i działań na stronach. Na ich podstawie mamy możliwość prowadzenia targetowanych kampanii reklamowych i działań remarketingowych. Zgodnie z prawem, żebyśmy mogli wykorzystywać informacje zbierane przez pliki cookies, konieczne jest w pierwszej kolejności uzyskanie zgody użytkowników.

Consent Mode to tryb uzyskiwania zgody wprowadzony przez Google. Jest to moduł do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystywanie ich danych za pomocą plików cookies w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej. Standardowa wersja Consent Mode zakładała, że użytkownik musi zostać poinformowany o plikach cookies poprzez baner na stronie oraz samodzielnie, dobrowolnie i świadomie podjąć decyzję, czy chce wyrazić zgodę na ich wykorzystywanie, czy nie. Zgodnie z tym, dane powinny być zbieranie dopiero po uzyskaniu zgody.

Od 6 marca 2024 roku,  jeśli korzystamy z narzędzi reklamowych Google, wymagane jest wdrożenie aktualizacji – Google Consent Mode v2. Reklamodawcy muszą uzyskać zgodę od użytkowników na zbieranie danych, które wykorzystują później w kampaniach marketingowych. Consent Mode w wersji 2.0 umożliwia uzyskanie zgody użytkownika na pliki cookies dotyczące reklam i analizy zachowań użytkowników.

Do dwóch trybów zgody z poprzedniej wersji – Analytics Storage oraz Ad Storage dołączyły dwa nowe – Ad User Data i Ad Personalization. Na czym polega każdy z trybów?

  • Analytics Storage umożliwia przechowywanie plików cookie związanych z analizą ruchu na stronie jeśli użytkownik wyrazi zgodę
  • Ad Storage umożliwia przechowywanie plików cookie związanych z reklamami jeśli użytkownik wyrazi zgodę
  • Ad User Data umożliwia przesyłanie danych użytkownika związanych z reklamą do usług Google po wyrażeniu zgody. 
  • Ad Personalization pyta o zgodę na spersonalizowane reklamy np. możliwość wykorzystania działań remarketingowych

Tryb zgody Google oferuje dwa poziomy wdrożenia – podstawowy i zaawansowany. My rekomendujemy wdrożenie trybu zaawansowanego, tak aby nie utracić wszystkich danych o użytkownikach.

  1. W trybie podstawowym żadne informacje nie są udostępnione platformom Google jeśli użytkownik nie akceptuje plików cookie. Znacznie ogranicza to gromadzenie danych.
  2. W przypadku trybu zaawansowanego, który rekomendujemy nawet jeśli użytkownicy nie wyrażają zgody na pliki cookie, umożliwia to wysyłanie anonimowych sygnałów ping bez plików cookie do Google w celu modelowania zachowań użytkowników i obliczania szacunkowej liczby konwersji. Dzięki temu witryny mogą odzyskać część danych dla Google Ads i GA4, nawet bez zgody użytkownika.

Jak poprawnie wdrożyć Consent Mode v2?

Poruszając się po stronach Internetowych widzimy, że dużo firm nie ma wdrożonego Consent Mode lub nie jest on wdrożony poprawnie. Użytkownik powinien mieć możliwość wyboru 3 zgód z poziomu baneru pojawiającego się przy wejściu na stronę: 

  1. rezygnacji z ciasteczek, 
  2. spersonalizowania ich (wyboru), 
  3. wyrazić zgodę na pobranie wszystkich:

Przy poprawnym wdrożeniu Consent Mode v2, w momencie wejścia na stronę, żadne kody odpowiedzialne za śledzenie nie powinny się wywoływać. Dopiero po zaakceptowaniu zgód strona może korzystać z innych plików cookie niż tych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania strony. 

Kolejnym ważnym elementem poprawnego wdrożenia cookiebanera jest możliwość wycofania zgód lub ich modyfikacji w dowolnym momencie. 

Co się stanie jeśli nie wdrożymy Consent Mode v2?

  • Zgodność strony internetowej z europejskimi regulacjami ochrony danych jest wymogiem prawnym. Brak Consent Mode jest niezgody z obowiązującym w UE prawem i może w przyszłości doprowadzić do kar finansowych lub zablokowania konta reklamowego Google Ads.
  • Nie będziemy w stanie korzystać z pełnego spektrum rozwiązań marketingowych, takich jak np. personalizacja reklam lub remarketing, co może być istotnym czynnikiem obniżającym skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych,
  • Nie będziemy mieli dostępu do niektórych newralgicznych danych analitycznych, które zbierane są w panelu Google Analytics 4, np. z jakiego źródła pochodzi ruch na stronie,
  • Brak zarządzania zgodnością z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych może prowadzić do mniejszego zaufania użytkowników do witryny i marki, co może negatywnie wpłynąć na relacje z klientami i wyniki.

Podsumowując: wdrożenie Consent Mode jest kluczowe dla firm chcących efektywnie i zgodnie z prawem zarządzać danymi użytkowników, jednocześnie zachowując wysoką jakość działań marketingowych oraz budując zaufanie klientów. Dzięki temu narzędziu przedsiębiorstwa mogą precyzyjnie analizować skuteczność kampanii reklamowych, dostosowywać swoje strategie do aktualnych wymogów prawnych oraz lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia konkurencyjności na rynku.